Rme babyface pro fs инструкция на русском

Длительное время роль аудио-интерфейса в моей студии выполняла карта M-Audio Audiophile 2496. Это полупрофессиональное решение, полностью отвечало требованиям начинающего музыканта. Карточка размещалась на материнской плате с помощью PCI разъема и имела достаточное кол-во разъемов для подключения цифровых входов/выходов, а также MIDI оборудования. Но времена меняются и в 2013 году мне потребовалось портативное, профессиональное решение, которое можно было бы использовать с ноутбуком.

Так, как примерно 70% времени я провожу за написанием музыки, саунд-дизайном и сведением, меня в меньшей степени интересовали кол-во входов и премиум усилители для микрофонов. Особенно важными критериями для меня были:

  • стабильность работы;
  • портативность;
  • кол-во выходов для наушников;
  • питание по USB;
  • цена.

Я начал внимательно анализировать рынок. Среди интересных предложений присутствовали такие аудио-интерфейсы, как Universal Audio Apollo Twin, RME Fireface, RME Babyface, Steinberg UR, Fucusrite Scarlett. Все интерфейсы от уважаемых производителей отвечали критерию портативности. Увы, Universal Audio Apollo на, тот момент не поддерживал протокол USB поэтому данный интерфейс выбыл из конкурса.

Надо отметить, что в отличии от многих интерфейсов вместе с интерфейсом UAD поставляется набор плагинов для сведения и DSP обработка внутри корпуса, что несколько освобождает ресурсы компьютера. Если этот бонус для Вас важен пристально обратите внимание на данный аудио-интерфейс.

Steinberg и Focusrite именитые компании, с хорошей репутацией. Интерфейсы данных производителей имели отличные характеристики и форм-фактор. Тем интереснее было ознакомиться с отзывами пользователей, как отечественных, так и зарубежных. Я был весьма удивлен количеству жалоб на вышеуказанные бренды (еще раз напомню, на дворе шел 2013 год, думаю сейчас ситуация претерпела значительные изменения). Среди частых проблем, которые упоминались в отзывах: периодические “отваливания” интерфейсов при работе в Ableton Live и Cubase, не стабильная работа в ОС Windows, невозможность корректного выхода из режима гибернации, высокий процент брака. Мне пришлось посмотреть в сторону RME.

Первое поколение RME Babyface выглядело крайне скромно, но при этом стоило порой в два раза дороже аналогов. Сложно было представить, что это устройство справится с возложенными на нее задачами. Однако, комментарии от рядовых пользователей и специалистов внушали оптимизм. Стабильность была важнейшим критерием и нервы хотелось бы тратить не на войну с техникой, а на что-то другое, более полезное. Выбор был сделан и результат был таков: работая в связке Windows 7 и 10 + Ableton Live за годы ежедневного использования (на протяжении 6 лет), интерфейс первого поколения не подвел ни разу! Этот фактор предопределил будущий переход на второе поколение RME Babyface PRO.

Первое поколение RME Babyface. За 6 лет стерлись некоторые надписи.

Остановлюсь чуть подробнее на преимуществах Babyface PRO, которые я бы особо выделил. Первое: стабильность в работе. Вся линейка продуктов RME имеет единый драйвер. Думаю, именно эта унификация позволила RME разработать и довести до ума их феноменально стабильные драйверы. Babyface PRO продолжает работать (хоть и с дефектами звука) даже при установке в секвенсоре самой низкой задержки. Многие интерфейсы просто зависают при таком стресс тесте. Babyface PRO легко подключается и отключается, используя протоколы USB 2.0, 3.0 при этом не требуя дополнительного питания и так же уверенно вводится, и выводится из режима гибернации. Два выхода на наушники позволяют подключать оборудование с разъемом 3.5 мм (миниджек) и 6.3 мм джек. Усилители на наушники и в целом звук отвечают критерию прозрачности, не окрашенности. Я использую высокоомные Sennheiser HD 650 (импеданс 300 Ом) и карточка уверенно разгоняет их по громкости. Аудио-интерфейс поддерживает функцию Loopback, которая пригодится во многих сценариях. Например, вы можете записать в аудио редактор любой звук с компьютера (например, звук с Youtube).

Еще один сильный инструмент, которым комплектуется Babyface PRO – это микшер TotalMix FX. Насколько мощным является данный инструмент, настолько и сложным он может показаться при первом знакомстве. Действительно, это самый не интуитивный софт микшер, с которым мне приходилось работать. Вам потребуется значительное время, чтобы разобраться в тонкостях его работы. Однако, в качестве утешения, вот несколько причин почему TotalMix FX все-таки полезно освоить:

  • встроенные эффекты (реверб, дилей, эквалайзер). На более старших моделях присутствует так же блок динамической обработки (компрессор, экспандер);
  • неограниченные возможности по виртуальной коммутации. Каждый выход может иметь отдельный микс, саб-микс;
  • встроенный профессиональный аудио анализатор DIGICheck;
  • перейдя на технику RME другого уровня, вы будете уверенно себя чувствовать благодаря единой среде TotalMix FX;

Микрофонный предусилитель с фантомным питанием работает очень прозрачно, запас по громкости достаточен для любых профессиональных целей (если же вы хотите теплый окрас при записи голоса или инструментов, то придется раскошелится на ламповый усилитель). Кроме того, Babyface PRO может работать в автономном режиме, как цифровой микшер. Он легко коммутируется с iPad. В App Store есть отдельное приложение для этих целей.

Итак, однажды, познакомившись с техникой RME я по-прежнему верен ей. Первый интерфейс был мною продан и сейчас, спустя 6 лет эксплуатации, продолжает работать в другой небольшой домашней студии. Б/у техника RME весьма цениться на рынке. Очень надеюсь, что RME продолжит держать марку.

Я лишь поделился своим опытом и впечатлениями от работы с RME. Однако, это не единственный бренд, который я мог бы порекомендовать. Благодаря развитию операционных систем и “железа”, почти все аудио-интерфейсы сегодня работают вполне стабильно. Прекрасно себя зарекомендовали интерфейсы Native Instruments Komplete Audio 6, Universal Audio Apollo Twin, Focusrite Scarlett 4i4, Steinberg UR824, Steinberg UR242 и другие.

Выбрать подходящий аудио интерфейс можно в сервисе Яндекс Маркет.

Страница Babyface PRO на сайте RME: https://www.rme-audio.de/babyface-pro-fs.html

Удачи и вдохновения!

RME – аббревиатура, вызывающая ассоциации с надежностью у всех, кто хоть немного причастен к работе со звуком. Компания прославилась своими аудиоинтерфейсами, заняв на рынке почетное место бренда, производящего безотказное оборудование.

Ко мне в руки попал их ЦАП с усилителем ADI-2 DAC FS, заставивший кусать локти не одного аудиофила, не считавшегося с профессиональным сегментом, а также неповторимый интерфейс Babyface PRO FS, завоевавший доверие профессионалов своей надежностью, качеством и уровнем звучания.

Упаковка и комплектация

Упаковка без излишеств и лоска – все соответствует проф направленности, в которой не приветствуются коробочки из томленого дуба и обилие аксессуаров.

В коробке RME ADI-2 DAC FS, под картонной обложкой с полиграфией, помимо самого ЦАПа, вы обнаружите:

  • •       внешний блок питания
  • •       кабель USB Type-B для подключения к ПК
  • •       пульт управления
  • •       инструкцию

У RME Babyface PRO FS комплектация более функционально насыщенная:

  • •       защитный транспортировочный кейс из толстого фактурного пластика
  • •       фирменный кабель USB-B на USB-A
  • •       кабель для подключения MIDI

И тут по каждому пункту Babyface стоит пройтись отдельно. Транспортировочный кейс добротный и сможет защитить не только от давления, но и, пожалуй, от падения с высоты человеческого роста. Но у него есть один минус, который является одновременно и плюсом, – это защелки, которые невозможно открыть, не оторвав себе пол пальца. С одной стороны, это дает дополнительных баллов в копилку надежности, но с другой, эргономику можно было продумать и получше, так как при частой транспортировке защелки быстро потеряют свой первозданный внешний и, возможно, функциональный вид. Открывать их вы будете исключительно посторонними предметами, а это не очень хорошо сказывается на пластике. В то же время, мало какой производитель вообще снабжает свои интерфейсы подобными кейсами, так что это минус незначительный.

Г-образный кабель тоже о двух концах. Один из которых это минус условной проприетарности, а другой – жирнющий плюс, поскольку такое подключение куда удобнее прямого и, что важно в условиях профессиональной записи, кабель утапливается в корпус, не давая ему случайно выскочить или расшатывать гнездо USB.

И, на мой взгляд, исключительно позитивное решение – это использование переходника для MIDI. Этот интерфейс понемногу уходит в историю, все больше уступая место привычным USB, так что отказ от немаленького входа, значительно увеличивающих корпус, но востребованного все меньшим количеством пользователей, прекрасное решение. При этом производитель не лишает вас возможности подключать ваши рабочие инструменты как вам удобно, что не может не вызывать симпатию.

Дизайн и коммутация

Еще не воткнув RME ADI-2 DAC FS в розетку, вы уже начинаете получать удовольствие. Естественно только в том случае, если вы являетесь приверженцем студийного минимализма, ведь устройство не пестрит деталями и визуальными фишками. Строгий черный ящичек манит всего несколькими элементами: маленький цветной дисплей и световой индикатор вокруг кнопки включения. Индикатор горит всего двумя цветами: красный, если устройство выключено, но подсоединено к сети питания и белый, если ЦАП работает. Главная фишка в дисплее, а точнее в том, что он показывает.

Передняя панель содержит на себе, кроме экрана и кнопки включения, регулятор громкости, нажимаемые регуляторы, служащие навигацией в меню устройства, и два выхода на наушники, за что отдельное спасибо. Большинство производителей не заморачивается такими вещами, но в компании RME знают, что переходники портят звук и что на малоомные внутриканальники нужно подавать меньше тока, чем на студийные полноразмерные наушники, идущие с 6,3 jack. Для кого-то это может показаться незначительной мелочью, но лично для меня, как для владельца нескольких пар мониторов, это является очень важным параметром. Далеко не все модели наушников чувствительны к подключению через переходник, но думаю для всех очевидно, что лучше слушать музыку без него, пускай и с очень качественным.

У RME Babyface PRO FS с эргономикой и дизайном примерно та же история – все собрано и подогнано идеально, корпус интерфейса выточен из алюминия. Регулятор громкости плавный, в наличии два раздельных входа для полноразмеров и внутриканальников. Два инструментальных входа, два микрофонных XLR, выходы на мониторы, USB-B, MIDI, дополнительное питание, замок Кенсингтон и, что самое приятное, ADAT для увеличения каналов записи. Все хотелки пользователей учтены, так что ничего большего и не пожелаешь.

Индикация уровней входящего и исходящего сигналов выполнены в виде полосок, разделенные на отдельные сегменты, что делает ее предельно наглядной и эстетичной. Также на нижней части корпуса расположился переключатель +19 и +4 дБ, что добавляет прямой способ снижения уровня выходного сигнала, во избежание перегрузов.

Управление и программное обеспечение

Эргономика RME ADI-2 DAC FS не на высоте, поскольку все управление осуществляется через 2 крутилки с возможностью нажатия, но, если привыкнуть – это перестает казаться проблемой, как только вы освоите управление и поймете, что ваш ЦАП напичкан такими фичами, о которых вы и не думали, поверхностно оценив устройство. Регулировка частот, эквализация, баланс, тонкая настройка для DSD файлов и самый шик – легендарный кроссфид. Мне давно хотелось опробовать эту функцию, а конкретно с того самого дня как я услышал об усилителях для наушников SPL Phonitor, от не менее легендарного бренда. Одной из главных фишек их устройств является возможность перекрестной подачи сигнала на каналы наушников, имитирующий прослушивание музыки со стационарной акустики.

Смысл подобных ухищрений в том, чтобы иметь возможность прослушать запись так, как она бы звучала в условиях прослушивания не в наушниках, а из полноформатной акустики, частично смешивая сигналы из левого и правого каналов. Казалось бы, зачем это может понадобится, если подавляющее большинство производителей делает упор на «физическое разделение каналов», выпуская устройства с балансными подключениями. Кому может прийти в голову идти в противоположном направлении и загрязнять каналы?

Дело в том, что, когда вы слушаете музыку из колонок, звук из правого канала не идет изолированно в правое ухо, а частично также попадает в левое, и наоборот. В наушниках же мы слышим только один канал, без примеси другого. Это весьма спорная, но интересная технология, почитаемая звукорежиссерами как максимально портативный, хоть и не полноценный, вариант для сведения записей.

И, как оказалось, для потребительского использования эта функция не нужна даром. Вы безусловно услышите разницу, переключаясь между кроссфидом и обычным прослушиванием, но это не та функция, которая улучшает звук, делая его более насыщенным, живым или, наоборот, сухим. Так что с точки зрения простого пользователя, не работающего со звуком – это бесполезная вещь, но с точки зрения профессионала, знающего где и как он будет ее применять, – достаточно весомый повод доплатить за ее наличие. Однако, схожая функция получила реализацию в наушниках Crosszone CZ-1.

Но что же отличает дорогой аудиоинтефейс от дешевого? Правильно, название производителя. Но на самом деле нет, дорогой производитель поместит в свой интерфейс качественные ЦАПы, усилки, платы и подкрепит все это программным обеспечением, без которого современные устройства выеденного яйца не стоят. У RME есть собственная программа TotalMix FX, которая запускается поверх вашей DAW и управляет основными параметрами интерфейса, одновременно являясь драйвером, что в полной мере раскрывает все возможности RME Babyface PRO FS.

Звук

Оба устройства звучат потрясающе, без преувеличений. Это, пожалуй, одни из самых детальных и мониторно звучащих ЦАПов на рынке, в своих ценовых сегментах. Разница лишь в том, что RME Babyface PRO FS это аудиоинтефрейс для работы с записью звука и его воспроизведением, а ADI-2 DAC FS предназначен исключительно для прослушивания.

Babyface в силу своей универсальности больше подойдет для работы, но это не значит, что его нельзя использовать в качестве потрясающе информативного источника. Сам бы я предпочел именно его, учитывая, что я иногда балуюсь звукозаписью и практически не слушаю музыку дома на полноразмерных системах, отдавая предпочтение наушникам.

Но в том случае, если вы являетесь владельцем чего-то более серьезного, чем студийные мониторы среднего сегмента – ваш выбор это ADI-2 DAC FS. Старшая модель имеет куда большие показатели усилительного тракта и гораздо лучше справляется с Hi-Fi акустическими системами, требующими этого усиления. Да и в плане эргономики ADI-2 куда больше годится на роль центра стационарной аудиосистемы, на что намекает пульт управления, идущий в комплекте. Он выдает более детальную звуковую картину, не смотря на уже крайне высокую информативность Babyface.

Если же вы, как и я, предпочитаете прослушивание в наушниках – Бейбифейс будет более практичным вариантом, ввиду своей меньшей стоимости. Выходы на наушники выдают аналогичный звук, так что в этом АДИ-2 не лучше начальной модели от RME.

Для понимания с чем могут работать устройства от неподражаемого немецкого бренда — ниже список техники, с которыми проводилось тестирование героев обзора.

Мониторы ближнего поля:

  •        Neumann KH 80 DSP A G
  •        Presonus Eris E5 XT

Мониторы от Presonus раскрылись на полную катушку, выдавая свой максимум по построению сцены и объемности, о чем можете почитать в отдельном обзоре на них.

Полноразмерные наушники:

  •        Audeze LCD-XC
  •        Sennheiser HD 600
  •        Beyerdynamic DT 1990 PRO

Внутриканальные наушники:

  •        Ambient Acoustics MAD6
  •        Astell&Kern Layla AION
  •        64 Audio Nio

ЦАПы максимально универсальные и раскрывают потенциал всего, что вы к ним подключаете, выступая референсным источником звука, по которому можно сравнивать качество тех или иных компонентов вашей аудиосистемы. Ни с одними наушниками не было никаких проблем и RME Babyface PRO FS выжимали все, как из арматурных внутриканалок, так и из предельно требовательных полноразмеров Audeze и Sennheiser.

RME Audio Babyface Pro User Manual

  1. Manuals
  2. Brands
  3. RME Audio Manuals
  4. Accessories
  5. Babyface Pro
  6. User manual

  • Contents

  • Table of Contents

  • Troubleshooting

  • Bookmarks

Quick Links

User’s Guide

Babyface Pro

Crafted with Passion

TotalMix

24 Bit / 192 kHz

SteadyClock

III

SyncCheck

USB 2.0 Digital I/O System

24 Channels Analog / ADAT / SPDIF Interface

24 Bit / 192 kHz Digital Audio

24 x 12 Matrix Router

MIDI I/O

MIDI Remote Control

Stand-Alone Operation

Class Compliant Operation

loading

Related Manuals for RME Audio Babyface Pro

  • Accessories RME Audio Babyface User Manual

    Accessories RME Audio Babyface User Manual

    Usb 2.0 digital i/o system 22 channels analog / adat / spdif interface 24 bit / 192 khz digital audio 20 x 12 matrix router midi i/o midi remote control stand-alone operation class compliant operation (94 pages)

  • Accessories RME Audio Babyface User Manual

  • Accessories RME Audio Fireface UFX User Manual

    Accessories RME Audio Fireface UFX User Manual

    Usb 2.0 / firewire 400 digital i/o system 12 + 16 + 2 channels analog / adat / aes interface 24 bit / 192 khz digital audio 60 x 30 matrix router 2 x midi i/o full stand-alone operation midi remote control (110 pages)

  • Accessories RME Audio Fireface UC User Manual

    Accessories RME Audio Fireface UC User Manual

    Usb 2.0 digital i/o system 8 + 8 + 2 channels analog / adat / spdif interface 24 bit / 192 khz digital audio 36 x 18 matrix router 2 x midi i/o stand-alone operation midi remote control (92 pages)

  • Accessories RME Audio Fireface 400 User Manual

    Accessories RME Audio Fireface 400 User Manual

    Firewire 400 digital i/o system 8 + 8 + 2 channels analog / adat / spdif interface 24 bit / 192 khz digital audio 36 x 18 matrix router midi i/o stand-alone operation midi remote control stand-alone midi controlled operation (100 pages)

  • Accessories RME Audio MADIface USB User Manual

  • Accessories RME Audio ADI-648 User Manual

  • Accessories RME Audio ADI-192 DD User Manual

  • Accessories RME Audio Fireface UFX+ User Manual

  • Accessories RME Audio Fireface 400 User Manual

    Accessories RME Audio Fireface 400 User Manual

    Firewire 400 digital i/o system 8 + 8 + 2 channels analog / adat / spdif interface 24 bit / 192 khz digital audio 36 x 18 matrix router midi i/o stand-alone operation midi remote control stand-alone midi controlled operation (91 pages)

  • Accessories RME Audio ADI-6432 User Manual

  • Accessories RME Audio Fireface X Series Specifications

  • Accessories RME Audio ADI-648 User Manual

  • Accessories RME Audio ADI-8 DD User Manual

Summary of Contents for RME Audio Babyface Pro

  • Page 1
    User’s Guide Babyface Pro Crafted with Passion ™ TotalMix 24 Bit / 192 kHz ™ ™ SteadyClock SyncCheck USB 2.0 Digital I/O System 24 Channels Analog / ADAT / SPDIF Interface 24 Bit / 192 kHz Digital Audio 24 x 12 Matrix Router…
  • Page 2: Table Of Contents

    9.9 Clock Modes — Synchronization …….23 Operation under ASIO 10.1 General …………..24 10.2 Channel Count under ASIO ………24 10.3 Known Problems ……….25 Using more than one Babyface Pro ……25 DIGICheck Windows ……….26 Hotline – Troubleshooting……..27 Installation and Operation — Mac OS X Hardware Installation……….30 Driver and Firmware 15.1 Driver Installation ……….30…

  • Page 3
    17.2 Repairing Disk Permissions……… 34 17.3 Supported Sample Rates……..34 17.4 Channel Count under Core Audio ……. 34 17.5 Various Information……….35 Using more than one Babyface Pro …… 35 DIGICheck Mac…………36 Hotline – Troubleshooting ……..37 TotalMix FX TotalMix: Routing and Monitoring 21.1 Overview …………..
  • Page 4
    26.4 DS – Double Speed ……….79 26.5 QS – Quad Speed……….79 26.6 Noise Level in DS / QS Mode ……80 26.7 SteadyClock …………80 Diagrams 27.1 Block Diagram Babyface Pro …….81 27.2 Connector Pinouts……….82 Stand-Alone and Class Compliant Modus General …………..84 System Requirements for iPad Operation….84 Operation …………..84…
  • Page 5: General

    User’s Guide Babyface Pro General User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 6: Introduction

    Windows and Mac computers. The latest Plug and Play technology guarantees a simple installation, even for the inexperi- enced user. Numerous unique features put the Babyface Pro at the very top of the range of computer-based audio interfaces.

  • Page 7: First Usage — Quick Start

    5. First Usage – Quick Start 5.1 Connectors – Controls – Display The top of the Babyface Pro features a hi-precision rotary encoder, 6 buttons, 4 LED bands and 6 status LEDs. The four LED bands show the current gain, the input and output level, and the channel to be set, all dependent on the current mode.

  • Page 8
    A connection to ground might cause a decreased THD (higher distortion) and increased power consumption! The Babyface Pro has two analog microphone inputs that can operate as line inputs with lev- els up to +19 dBu, when set to 0 dB gain and PAD active. The electronic input stage uses a servo balanced design which handles unbalanced and balanced signals correctly, automatically adjusting the level reference.
  • Page 9: Quick Start

    TotalMix or at the Babyface itself to make sure that the loudest signal reaches about -3dBFS. The XLR line inputs of the Babyface Pro can be used with +4 dBu and -10 dBV line signals. The electronic input stage can handle balanced (XLR, TRS jacks) and unbalanced (TS jacks) input signals correctly.

  • Page 10
    TotalMix FX in Submix view (default) will highlight the currently selected submix and move the corresponding input fader in sync with the Babyface Pro, so that the ongoing process can be controlled and followed easily at the screen. This helps in setup and understanding of the moni- toring function.
  • Page 11: Installation And Operation — Windows

    User’s Guide Babyface Pro Installation and Operation – Windows User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 12: Hardware Installation

    But it will also work the other way round. In case the level meters of the Babyface Pro show CC during power-on: the unit is in Class Compliance mode and will not work under Windows. Remove the USB cable, hold SELECT and DIM button down, plug-in the USB cable or the power supply.

  • Page 13: De-Installing The Drivers

    Select Windows Driver Package – RME Fireface USB, then Uninstall. 7.3 Firmware Update The Flash Update Tool updates the firmware of the Babyface Pro to the latest version. It re- quires an already installed driver. Start the program fut_usb.exe. The Flash Update…

  • Page 14: Configuring The Babyface Pro

    8. Configuring the Babyface Pro 8.1 Settings Dialog — General Configuration of the Babyface Pro is done via its own settings dialog. The panel ‘Settings’ can be opened: • by clicking on the fire symbol in the Task Bar’s notification area The mixer of the Babyface Pro (TotalMix FX) can be opened: •…

  • Page 15
    (Sync). The third column shows the sample frequency detected by the hardware (coarse recognition, 32 kHz, 44.1 kHz, 48 kHz etc.). In Clock Mode the clock reference is shown. See also chapter 26.1. User’s Guide Babyface Pro © RME…
  • Page 16: Settings Dialog — Pitch

    Synthesizer (DDS). This superior circuitry can generate nearly any frequency with highest pre- cision. DDS has been implemented into the Babyface Pro with regard to the needs of professional video applications, as well as to maximum flexibility. The section Pitch includes both a list of typical video frequencies (so called pull up/pull down at 0.1% and 4%) and a fader to freely…

  • Page 17: Operation And Usage

    9. Operation and Usage 9.1 Playback In the audio application being used, Babyface Pro must be selected as output device. It can often be found in the Options, Preferences or Settings menus, as Playback Device, Audio De- vices, Audio etc.

  • Page 18: Dvd-Playback (Ac-3/Dts)

    AC-3/DTS capable receiver using the Babyface Pro’s SPDIF output. For this to work, the WDM SPDIF device of the Babyface Pro has to be selected in >Control Panel/ Sounds and Multimedia/ Audio< or >Control Panel/ Sound/Playback<. Also check ‘use preferred device only’.

  • Page 19: Notes On Wdm

    9.3 Notes on WDM The driver offers one WDM streaming device per stereo pair, like Analog 3+4 (Babyface Pro). WDM Streaming is Microsoft’s current driver and audio system, directly embedded into the op- erating system. WDM Streaming is hardly usable for professional music purposes, as all data is processed by the so called Kernel Mixer, causing a latency of at least 30 ms.

  • Page 20: Channel Count Under Wdm

    9.4 Channel Count under WDM The Babyface Pro’s ADAT optical interface offers sample rates of up to 192 kHz using a stan- dard ADAT recorder. For this to work single-channel data is spread to two or four ADAT chan- nels using the Sample Multiplexing technique. This reduces the number of available ADAT channels from 8 to 4 or 2 per ADAT port.

  • Page 21: Analog Recording

    XLR sockets. Phantom power is required for condenser microphones. Input channels 3 and 4 are found as TS jacks on the right side of the Babyface Pro. These Hi-Z universal inputs have an input impedance of 470 kOhm. The input gain is controlled and per- formed digitally and limited to 9 dB.

  • Page 22: Digital Connections

    The output signal in TotalMix has to be present on the first ADAT channels, AS 1+2. MIDI Babyface Pro offers one MIDI I/O via two 5-pin DIN jacks. The MIDI ports are added to the sys- tem by the driver. Using MIDI capable software, these ports can be accessed under the name Babyface Pro Midi.

  • Page 23: Clock Modes — Synchronization

    — few CD players can be synchronized. The samples will inevitably be corrupted, be- cause the signal from the CD player is read with the clock from the Babyface Pro, being out of sync. In this case, the Clock Source should be set temporarily to Optical In.

  • Page 24: Operation Under Asio

    The Babyface Pro supports ASIO Direct Monitoring (ADM). The Babyface Pro MIDI I/O can be used with both MME MIDI and DirectMusic MIDI. 10.2 Channel Count under ASIO At a sample rate of 88.2 or 96 kHz, the ADAT optical input and output operates in S/MUX mode, so the number of available channels is reduced from 8 to 4.

  • Page 25: Known Problems

    Lock instead of Sync, the devices have not been set up properly! The same applies when using more than one Babyface Pro — they all have to be in sync. Else a periodically repeated noise will be heard.

  • Page 26: Digicheck Windows

    • Hardware Level Meter for Input, Playback and Output. Reference Level Meter freely con- figurable, causing near zero CPU load, because calculated from the Babyface Pro hardware. • Spectral Analyser. World wide unique 10-, 20- or 30-band display in analog bandpass filter technology.

  • Page 27: Hotline — Troubleshooting

    • Check that there is a valid signal at the input. If so, the current sample frequency is dis- played in the Settings dialog. • Check whether the Babyface Pro has been selected as recording device in the audio appli- cation.

  • Page 28
    User’s Guide Babyface Pro © RME…
  • Page 29: Installation And Operation — Mac Os X

    User’s Guide Babyface Pro Installation and Operation – Mac OS X User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 30: Hardware Installation

    USB.pkg. During driver installation the programs Totalmix (TotalMix FX) and Fireface USB Settings are copied to the Applications folder. They will automatically start into the dock if a Babyface Pro is connected. A reboot of the computer is not required.

  • Page 31: De-Installing The Drivers

    A progress bar will indicate when the flash process is finished (Verify Ok). After the update the unit needs to be reset. This is done by powering down the Babyface Pro for 5 seconds. A reboot of the computer is not necessary.

  • Page 32: Configuring The Babyface Pro

    16.1 Settings Dialog Configuring the Babyface Pro is done via its own settings dialog. Start the program Fireface USB Settings. The mixer of the Babyface Pro (TotalMix FX) can be configured by starting the program Totalmix. The Babyface Pro’s hardware offers a number of helpful, well thought-out practical functions and options which affect how the card operates — it can be configured to suit many different requirements.

  • Page 33: Clock Modes — Synchronization

    — few CD players can be synchronized. The samples will inevitably be corrupted, be- cause the signal from the CD player is read with the clock from the Babyface Pro, being out of sync. In this case, the Clock Source should be set temporarily to Optical.

  • Page 34: Midi Doesn’t Work

    MIDI devices will solve the problem. The Babyface Pro is class compliant. Therefore it comes without a driver. OS X recognizes it as MIDI device and will be using it with the driver included in the operating system.

  • Page 35: Various Information

    Programs that don’t support card or channel selection will use the device chosen as Input and Output in the System Preferences – Sound panel. Via Launchpad – Other – Audio MIDI Setup the Babyface Pro can be configured for the sys- tem wide usage in more detail.

  • Page 36: Digicheck Mac

    • Hardware Level Meter for Input, Playback and Output. Reference Level Meter freely con- figurable, causing near zero CPU load, because calculated from the Babyface Pro hardware. • Spectral Analyser. World wide unique 10-, 20- or 30-band display in analog bandpass filter technology.

  • Page 37: Hotline — Troubleshooting

    • Check that there is a valid signal at the input. If so, the current sample frequency is dis- played in the Settings dialog. • Check whether the Babyface Pro has been selected as recording device in the audio appli- cation.

  • Page 38
    User’s Guide Babyface Pro © RME…
  • Page 39: Totalmix Fx

    User’s Guide Babyface Pro TotalMix FX User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 40: Totalmix: Routing And Monitoring 21.1 Overview

    FX adds 3-band parametric equalizer, low cut, echo and reverb. Here are some typical applications for TotalMix: • Setting up delay-free submixes (headphone mixes). The Babyface Pro allows for up to 6 fully independent stereo submixes. On an analog mixing desk, this would equal 12 Aux sends.

  • Page 41
    User’s Guide Babyface Pro © RME…
  • Page 42: The User Interface

    The visual design of the TotalMix mixer is a result of its capability to route hardware inputs and software playback channels to any hardware output. The Babyface Pro has 12 input channels, 12 software playback channels, and 12 hardware output channels: TotalMix can be used in the above view (View Options 2 Rows).

  • Page 43: The Channels

    The arrow symbol at the bottom minimizes the channel width to that of the level meters. An- other click maximizes it again. A mouse click with held Ctrl key causes all channels to the right to enlarge and minimize at once. User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 44: Settings

    The gain (fader knob position) of the currently active routing (the submix selected in the third row) is shown as white triangle. Background: TotalMix has no fixed channel fader. In case of the Babyface Pro there are 6 stereo Aux sends, shown alternately as single fader within the channel strip.

  • Page 45
    An example is the stereo mixdown for recording of a live show. With No Trim active, the routing to this output channel is excluded from the Trim Gains function, therefore is not changed unintentionally. User’s Guide Babyface Pro © RME…
  • Page 46
    Note: TotalMix has an internal headroom of 24 dB. Extreme boosts with overlapping filters can therefore cause an internal overload. In any case such an overload is displayed by the Over LED of the channel’s level meter. User’s Guide Babyface Pro © RME…
  • Page 47: Equalizer

    Presets have special names. For example Telephone (LC+EQ) will sound much better when the LC has been activated additionally to the EQ, as the LC is set to an unusual high fre- quency of 500 Hz here. User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 48: Section Control Room

    Out B, and up to two Phones outs. The output for the Cue signal, which is usu- ally Main, can also be set to one of the Phones outputs. This setting also controls the PFL monitoring. User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 49: The Control Strip

    FX — DSP Meter. Shows the DSP load caused by activated EQs and Low Cuts. The DSP of the Babyface Pro has been designed so that an overload cannot occur. The display therefore is for information purposes only.

  • Page 50: View Options

    2 Row. Switches the mixer view to 2 rows. Hardware Inputs and Software Playbacks are placed side by side. This view saves a lot of space, especially in height. Names. Display of the original names of channels when they had been renamed by the user. User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 51: Snapshots — Groups

    Instead signals can be muted on specific submixes by the push of a button. A solo group operates exactly like the global solo, signals outside the current routing are not affected. User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 52: Channel Layout — Layout Presets

    Name (User) column. Editing channel names in this dialog is quick, Enter jumps to the next line. The names of the channels in the Control Room section can only be changed this way. User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 53: Scroll Location Markers

    When the TotalMix FX window is intentionally made small in width, so only a few channels are shown. • When some or all EQ or Dynamics panels are open. Then all relevant settings are always visible, but require a lot of space horizontally. User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 54: Reverb And Echo

    CPU load. The transmission of the stereo signal FX Send to the computer and the effects signal FX Out back to the Babyface Pro is done by two invisible ASIO channels. The delay (latency) generated by this method is of no consequence for the offered effects reverb and echo.

  • Page 55
    Feedback. Feedback to produce further echoes. Width. Adjusts the stereo width of the echo signal from 100 (stereo) to 0 (mono). Volume. Adjusts the level of the echo effects signal sent to the FX return bus. User’s Guide Babyface Pro © RME…
  • Page 56
    Factory: Includes 10 examples for the configuration of the Reverb Reset: Resets the Reverb or Echo Rename: The Presets 1 to 16 can be renamed. The changes will be shown in both lists Recall and Save to. User’s Guide Babyface Pro © RME…
  • Page 57: Preferences

    Main Out and all groups of output faders joined by Main, so the current setting for all these is not changed. Device Handling Always init… and Count MADI… are not valid for the Babyface Pro. Disable ASIO Direct Monitoring. Disables ASIO Direct Monitoring (ADM) for the Babyface Pro within TotalMix FX.

  • Page 58: Store For Current User Or All Users (Win)

    Pro1.xml, which results in a complete reset to that file’s content whenever TotalMix FX is re- started. The xml-file is updated on exit, so simply set up TotalMix as desired and exit it (right mouse click on the symbol in the notification area). User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 59: Settings

    TotalMix in a live environment, as it allows to quickly listen/monitor any of the inputs by hitting the Solo button. The monitoring happens on the output set for the Cue signal via the Assign dialog. User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 60: Midi Page

    TotalMix level meters in the preferences. Note: When MIDI Out is set to NONE then TotalMix FX can still be controlled by Mackie Control MIDI commands, but the 8-channel block is not marked as remote target. User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 61: Osc Page

    Options Activates Send Peak Level. transmission of the peak level meter data. Peak Hold activates the peak hold function as set up for the TotalMix level meters in the preferences. User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 62: Aux Devices

    AD- conversion to ADAT, AES/EBU and MADI, plus 4 channels of DA-conversion for monitoring. It can be used as universal front-end for the Babyface Pro and other interfaces. To simplify operation the most important parameters of the XTC (gain, 48V,…

  • Page 63: Hotkeys And Usage

    DIGICheck). The dialog Preferences is opened with F3. Alt-F4 closes the current window. Alt and number keys 1 to 8 (not on the numeric keypad!) will load the corresponding Work- space from the Workspace Quick Select feature (hotkey W). User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 64: Menu Options

    Set inputs mono / outputs stereo (ADM). Preferred setup for best ASIO Direct Monitoring compatibility. In most cases mono hardware outputs will break ADM. Mono inputs are in most cases compatible. If not wrong panning might occur. User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 65: Menu Window

    A right mouse click on the labels brings up the context menu with the exact same options as in the mixer view: Copy / Mirror / Paste /Clear input channels, submixes and FX settings. User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 66: Usage

    The easiest and quickest way to delete complex routings is by selection of the according output channel in the mixer view by a right mouse click, and selection of Clear Submix. As TotalMix FX includes an unlimited undo the delete process can be undone without any problem. User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 67: Copy And Paste Everywhere

    The risk of feedbacks, a basic problem of loopback methods, is low, because the feedback can not happen within the mixer, only when the audio software is switched into monitoring mode. User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 68: Ms Processing

    Low Cut, Expander, Compressor or Delay. The most basic application is the manipulation of the stereo width: a change of the level of the side channel allows to manipulate the stereo width from mono to stereo up to extended. User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 69: Midi Remote Control

    Additionally, the stereo output faders (lowest row) which are set up as Main Out in the Control Room section can also be controlled by the standard Control Change Volume via MIDI chan- nel 1. With this, the main volume of the Babyface Pro is controllable from nearly any MIDI equipped hardware device.

  • Page 70: Setup

    Mackie compatible remote. Setting the main remote as number 2 and the extender as number 1 will cause the extender to be on the left side. Using this function the remotes will be shown as one fader block and navigate as one. User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 71: Midi Control

    24.5 MIDI Control The hardware output set up as Main Out can be controlled by the standard Control Change Volume via MIDI channel 1. With this, the main volume of the Babyface Pro is controllable from nearly any MIDI equipped hardware device.

  • Page 72: Loopback Detection

    Input Gain control is available via CC9, value range as the gain itself (up to 65). The MIDI channel determines the controlled channel, from 1 to 16 (Babyface Pro: only 1/2/3/4). For this to work, Enable MIDI Control in the Options menu has to be activated.

  • Page 73: Technical Reference

    User’s Guide Babyface Pro Technical Reference User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 74: Technical Specifications

    As DA Line Out, but: • Output: 6.3 mm TRS jack, unbalanced • Output impedance: 10 Ohm • Output level at 0 dBFS, 1 kOhm load: +13 dBu • Max power @ 0.1% THD: 50 mW User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 75: Midi

    • Quad Speed (S/MUX4) : 2 channels 24 bit 192 kHz SPDIF optical • 1 x optical, according to IEC 60958 • Format Consumer (SPDIF) according to IEC 60958 • Sample rate 28 kHz up to 200 kHz User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 76: General

    PLL tracks the receiver’s frequency. If an ADAT or SPDIF signal is applied to the Babyface Pro, the corresponding input LED starts flashing. The unit indicates LOCK, i. e. a valid input signal (in case the signal is also in sync, the LED is constantly lit, see below).

  • Page 77: Latency And Monitoring

    2 ms. Low Latency! The Babyface Pro uses AD/DA converters with latest digital filters, causing a delay of only a few samples. With 12 samples AD and 7 samples DA the delay caused by the conversion is only about a quarter of previous generations.

  • Page 78: Usb Audio

    An additional small Safety Buffer on the playback side has proven to be very efficient and use- ful. The Babyface Pro uses a fixed additional buffer of 32 samples, which is added to the cur- rent buffer size. The main advantage is the ability to use lowest latency at highest CPU loads.

  • Page 79: Ds — Double Speed

    26.4 DS — Double Speed When activating the Double Speed mode the Babyface Pro operates at double sample rate. The internal clock 44.1 kHz turns to 88.2 kHz, 48 kHz to 96 kHz. The internal resolution is still 24 bit.

  • Page 80: Noise Level In Ds / Qs Mode

    26.6 Noise Level in DS / QS Mode The outstanding signal to noise ratio of the Babyface Pro’s AD-converters can be verified even without expensive test equipment, by using record level meters of various software. But when activating the DS and QS mode, the displayed noise level will rise from -113 dB to -105 dB at 96 kHz, and –79 dB at 192 kHz.

  • Page 81: Diagrams

    27. Diagrams 27.1 Block Diagram Babyface Pro User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 82: Connector Pinouts

    TRS jack/plug. 6-pin Mini-DIN MIDI breakout cable Name GND/Shell/MIDI Out (2) GND/Shell MIDI In (5, -) MIDI Out (5, -) MIDI In (4, +) MIDI Out (4, +) User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 83: Stand-Alone And Class Compliant Modus

    User’s Guide Babyface Pro Stand-Alone and Class Compliant Mode User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 84: General

    Sysex capable MIDI I/O. In stand-alone mode the Babyface Pro needs to be powered. You have the choice to use USB bus power by one of the numerous LiPo batteries with USB ports, sold as mobile power for your smartphone and iPad, or an external power supply.

  • Page 85: Useful Hints

    In newer iOS versions even the device name and its serial number will be shown. When the power supply for the Babyface Pro is insufficient, iOS will complain about the at- tached unit drawing too much power. When using hard covers as back panel protection for the iPad, the Kit’s/adapter’s plug may not fit completely, causing a loose connection or partial functionality.

  • Page 86: Class Compliant Under Windows/Mac Os X

    Device Manager. In the correct mode (PC) and with installed drivers, the full name including RME is shown, without serial number. Windows does not support USB Audio 2.0 directly. The Babyface Pro will be detected when in CC mode, but automatic driver installation will fail.

  • Page 87: Supported Inputs And Outputs

    ADAT input signal the Babyface Pro enters master mode and uses the sample rate set by Mac OS X or iOS (the app in use). The Babyface Pro can be set to fixed Master mode as well, but the set sample rate is ignored, as the iPad (the current app) controls the sample rate value.

  • Page 88: Operation At The Unit

    Hold down the keys SELECT and DIM while inserting the USB cable. During the boot process the level meters show CC for about 2 seconds, confirming the CC mode has been activated. The Babyface Pro stays in CC mode until this procedure has been performed again, it will then show PC.

  • Page 89
    Still the unit can be set into fixed clock mode ‘master’ by selecting one of the Master settings. This setting can be quite useful. When pulling the cable from the iPad, the Babyface Pro imme- diately enters stand-alone mode – and would turn to the user-preferred sample rate.
  • Page 90: Application Examples Stand-Alone Mode

    XLR and Phones outs. Analog Microphone Preamp Activate phantom power if necessary, then set the Mic gain as needed. Set the Babyface Pro to Master 192 kHz for widest frequency range and lowest delay. Use the internal mixer to send the analog input signal to the analog outputs –…

  • Page 91: Miscellaneous

    User’s Guide Babyface Pro Miscellaneous User’s Guide Babyface Pro © RME…

  • Page 92: Accessories

    Audio AG does not accept claims for damages of any kind, especially consequential damage. Liability is limited to the value of the Babyface Pro. The general terms of business drawn up by Audio AG apply at all times.

  • Page 93: Appendix

    All trademarks, registered or otherwise, are the property of their respective owners. RME, DIGICheck and Hammerfall are registered trademarks of RME Intelligent Audio Solutions. SyncCheck, ZLM, DIGI96, SyncAlign, TMS, TotalMix, SteadyClock and Babyface Pro are trademarks of RME Intelligent Audio Solutions. Alesis and ADAT are registered trademarks of Alesis Corp.

  • Page 94: Declaration Of Conformity

    For this the device has to be sent free to the door to: Audio AG Am Pfanderling 60 D-85778 Haimhausen Germany Shipments not prepaid will be rejected and returned on the original sender’s costs. User’s Guide Babyface Pro © RME…

RME Babyface Pro FS — мобильный профессиональный USB 2.0 (совместимый с USB 3.0) аудиоинтерфейс, являющийся обновленной версией звуковой карты Babyface Pro. Новый интерфейс имеет алюминиевый корпус и оснащен специально разработанными аналоговыми и цифровыми схемами. Для улучшения качества работы в устройство была добавлена полная схема Steady Clock FS, используемая в ADI-2 Pro FS и помогающая предотвратить джиттер. На нижней поверхности корпуса добавлен переключатель +19/+4 дБ, позволяющий уменьшать выходной уровень, что улучшает соотношения сигнал/шум для чувствительных активных мониторов, помогает избегать перегрузки и искажений, а также позволяет устанавливать фейдеры TotalMix FX около 0.

Мощность 3,5 мм выхода для наушников повышена до 90 мВт, а выходной импеданс снижен до 0,1 Ом. THD (коэффициент нелинейных искажений) обоих выходов на наушники улучшен на 10 дБ. Улучшено соотношение сигнал/шум микрофонных и линейных входов и THD линейных входов. Новый АЦП уменьшил задержку со стороны АЦ на 6 сэмплов (5 сэмплов АЦ, 7 сэмплов ЦА). Для защиты от кражи добавлен K-слот. Все улучшения были достигнуты без увеличения энергопотребления.

Основные особенности Babyface Pro FS:

  • обновленная версия Babyface Pro;
  • великолепное звучание;
  • алюминиевый корпус;
  • широкий набор функций;
  • интуитивное управление;
  • фантомное питание;
  • переключатель +19/+4 дБ для уменьшения выходного уровня;
  • улучшенные предусилители;
  • улучшенные усилители для наушников;
  • схема Steady Clock FS;
  • цифровой микшер TotalMix FX с эффектами (EQ, реверб, дилэй);
  • поддержка TotalMix Remote.
  • RME
  • Студия RME
  • Звуковые карты RME

Файлы для скачивания

  • Инструкция для RME Babyface Pro FS (English) (PDF 1 Мб 785 Кб)

RME – аббревиатура, вызывающая ассоциации с надежностью у всех, кто хоть немного причастен к работе со звуком. Компания прославилась своими аудиоинтерфейсами, заняв на рынке почетное место бренда, производящего безотказное оборудование.

Ко мне в руки попал их ЦАП с усилителем ADI-2 DAC FS, заставивший кусать локти не одного аудиофила, не считавшегося с профессиональным сегментом, а также неповторимый интерфейс Babyface PRO FS, завоевавший доверие профессионалов своей надежностью, качеством и уровнем звучания.

Упаковка и комплектация

Упаковка без излишеств и лоска – все соответствует проф направленности, в которой не приветствуются коробочки из томленого дуба и обилие аксессуаров.

В коробке RME ADI-2 DAC FS, под картонной обложкой с полиграфией, помимо самого ЦАПа, вы обнаружите:

  • •       внешний блок питания
  • •       кабель USB Type-B для подключения к ПК
  • •       пульт управления
  • •       инструкцию

У RME Babyface PRO FS комплектация более функционально насыщенная:

  • •       защитный транспортировочный кейс из толстого фактурного пластика
  • •       фирменный кабель USB-B на USB-A
  • •       кабель для подключения MIDI

И тут по каждому пункту Babyface стоит пройтись отдельно. Транспортировочный кейс добротный и сможет защитить не только от давления, но и, пожалуй, от падения с высоты человеческого роста. Но у него есть один минус, который является одновременно и плюсом, – это защелки, которые невозможно открыть, не оторвав себе пол пальца. С одной стороны, это дает дополнительных баллов в копилку надежности, но с другой, эргономику можно было продумать и получше, так как при частой транспортировке защелки быстро потеряют свой первозданный внешний и, возможно, функциональный вид. Открывать их вы будете исключительно посторонними предметами, а это не очень хорошо сказывается на пластике. В то же время, мало какой производитель вообще снабжает свои интерфейсы подобными кейсами, так что это минус незначительный.

Г-образный кабель тоже о двух концах. Один из которых это минус условной проприетарности, а другой – жирнющий плюс, поскольку такое подключение куда удобнее прямого и, что важно в условиях профессиональной записи, кабель утапливается в корпус, не давая ему случайно выскочить или расшатывать гнездо USB.

И, на мой взгляд, исключительно позитивное решение – это использование переходника для MIDI. Этот интерфейс понемногу уходит в историю, все больше уступая место привычным USB, так что отказ от немаленького входа, значительно увеличивающих корпус, но востребованного все меньшим количеством пользователей, прекрасное решение. При этом производитель не лишает вас возможности подключать ваши рабочие инструменты как вам удобно, что не может не вызывать симпатию.

Дизайн и коммутация

Еще не воткнув RME ADI-2 DAC FS в розетку, вы уже начинаете получать удовольствие. Естественно только в том случае, если вы являетесь приверженцем студийного минимализма, ведь устройство не пестрит деталями и визуальными фишками. Строгий черный ящичек манит всего несколькими элементами: маленький цветной дисплей и световой индикатор вокруг кнопки включения. Индикатор горит всего двумя цветами: красный, если устройство выключено, но подсоединено к сети питания и белый, если ЦАП работает. Главная фишка в дисплее, а точнее в том, что он показывает.

Передняя панель содержит на себе, кроме экрана и кнопки включения, регулятор громкости, нажимаемые регуляторы, служащие навигацией в меню устройства, и два выхода на наушники, за что отдельное спасибо. Большинство производителей не заморачивается такими вещами, но в компании RME знают, что переходники портят звук и что на малоомные внутриканальники нужно подавать меньше тока, чем на студийные полноразмерные наушники, идущие с 6,3 jack. Для кого-то это может показаться незначительной мелочью, но лично для меня, как для владельца нескольких пар мониторов, это является очень важным параметром. Далеко не все модели наушников чувствительны к подключению через переходник, но думаю для всех очевидно, что лучше слушать музыку без него, пускай и с очень качественным.

У RME Babyface PRO FS с эргономикой и дизайном примерно та же история – все собрано и подогнано идеально, корпус интерфейса выточен из алюминия. Регулятор громкости плавный, в наличии два раздельных входа для полноразмеров и внутриканальников. Два инструментальных входа, два микрофонных XLR, выходы на мониторы, USB-B, MIDI, дополнительное питание, замок Кенсингтон и, что самое приятное, ADAT для увеличения каналов записи. Все хотелки пользователей учтены, так что ничего большего и не пожелаешь.

Индикация уровней входящего и исходящего сигналов выполнены в виде полосок, разделенные на отдельные сегменты, что делает ее предельно наглядной и эстетичной. Также на нижней части корпуса расположился переключатель +19 и +4 дБ, что добавляет прямой способ снижения уровня выходного сигнала, во избежание перегрузов.

Управление и программное обеспечение

Эргономика RME ADI-2 DAC FS не на высоте, поскольку все управление осуществляется через 2 крутилки с возможностью нажатия, но, если привыкнуть – это перестает казаться проблемой, как только вы освоите управление и поймете, что ваш ЦАП напичкан такими фичами, о которых вы и не думали, поверхностно оценив устройство. Регулировка частот, эквализация, баланс, тонкая настройка для DSD файлов и самый шик – легендарный кроссфид. Мне давно хотелось опробовать эту функцию, а конкретно с того самого дня как я услышал об усилителях для наушников SPL Phonitor, от не менее легендарного бренда. Одной из главных фишек их устройств является возможность перекрестной подачи сигнала на каналы наушников, имитирующий прослушивание музыки со стационарной акустики.

Смысл подобных ухищрений в том, чтобы иметь возможность прослушать запись так, как она бы звучала в условиях прослушивания не в наушниках, а из полноформатной акустики, частично смешивая сигналы из левого и правого каналов. Казалось бы, зачем это может понадобится, если подавляющее большинство производителей делает упор на «физическое разделение каналов», выпуская устройства с балансными подключениями. Кому может прийти в голову идти в противоположном направлении и загрязнять каналы?

Дело в том, что, когда вы слушаете музыку из колонок, звук из правого канала не идет изолированно в правое ухо, а частично также попадает в левое, и наоборот. В наушниках же мы слышим только один канал, без примеси другого. Это весьма спорная, но интересная технология, почитаемая звукорежиссерами как максимально портативный, хоть и не полноценный, вариант для сведения записей.

И, как оказалось, для потребительского использования эта функция не нужна даром. Вы безусловно услышите разницу, переключаясь между кроссфидом и обычным прослушиванием, но это не та функция, которая улучшает звук, делая его более насыщенным, живым или, наоборот, сухим. Так что с точки зрения простого пользователя, не работающего со звуком – это бесполезная вещь, но с точки зрения профессионала, знающего где и как он будет ее применять, – достаточно весомый повод доплатить за ее наличие. Однако, схожая функция получила реализацию в наушниках Crosszone CZ-1.

Но что же отличает дорогой аудиоинтефейс от дешевого? Правильно, название производителя. Но на самом деле нет, дорогой производитель поместит в свой интерфейс качественные ЦАПы, усилки, платы и подкрепит все это программным обеспечением, без которого современные устройства выеденного яйца не стоят. У RME есть собственная программа TotalMix FX, которая запускается поверх вашей DAW и управляет основными параметрами интерфейса, одновременно являясь драйвером, что в полной мере раскрывает все возможности RME Babyface PRO FS.

Звук

Оба устройства звучат потрясающе, без преувеличений. Это, пожалуй, одни из самых детальных и мониторно звучащих ЦАПов на рынке, в своих ценовых сегментах. Разница лишь в том, что RME Babyface PRO FS это аудиоинтефрейс для работы с записью звука и его воспроизведением, а ADI-2 DAC FS предназначен исключительно для прослушивания.

Babyface в силу своей универсальности больше подойдет для работы, но это не значит, что его нельзя использовать в качестве потрясающе информативного источника. Сам бы я предпочел именно его, учитывая, что я иногда балуюсь звукозаписью и практически не слушаю музыку дома на полноразмерных системах, отдавая предпочтение наушникам.

Но в том случае, если вы являетесь владельцем чего-то более серьезного, чем студийные мониторы среднего сегмента – ваш выбор это ADI-2 DAC FS. Старшая модель имеет куда большие показатели усилительного тракта и гораздо лучше справляется с Hi-Fi акустическими системами, требующими этого усиления. Да и в плане эргономики ADI-2 куда больше годится на роль центра стационарной аудиосистемы, на что намекает пульт управления, идущий в комплекте. Он выдает более детальную звуковую картину, не смотря на уже крайне высокую информативность Babyface.

Если же вы, как и я, предпочитаете прослушивание в наушниках – Бейбифейс будет более практичным вариантом, ввиду своей меньшей стоимости. Выходы на наушники выдают аналогичный звук, так что в этом АДИ-2 не лучше начальной модели от RME.

Для понимания с чем могут работать устройства от неподражаемого немецкого бренда — ниже список техники, с которыми проводилось тестирование героев обзора.

Мониторы ближнего поля:

  •        Neumann KH 80 DSP A G
  •        Presonus Eris E5 XT

Мониторы от Presonus раскрылись на полную катушку, выдавая свой максимум по построению сцены и объемности, о чем можете почитать в отдельном обзоре на них.

Полноразмерные наушники:

  •        Audeze LCD-XC
  •        Sennheiser HD 600
  •        Beyerdynamic DT 1990 PRO

Внутриканальные наушники:

  •        Ambient Acoustics MAD6
  •        Astell&Kern Layla AION
  •        64 Audio Nio

ЦАПы максимально универсальные и раскрывают потенциал всего, что вы к ним подключаете, выступая референсным источником звука, по которому можно сравнивать качество тех или иных компонентов вашей аудиосистемы. Ни с одними наушниками не было никаких проблем и RME Babyface PRO FS выжимали все, как из арматурных внутриканалок, так и из предельно требовательных полноразмеров Audeze и Sennheiser.

ADI-2 Series Headphone Power

The two headphone outputs, offering TRS and mini-jack sockets in parallel, have completely separate driver stages to perfectly match low and high impedance headphones, guaranteeing pristine sonic results no matter what type of headphone is used.

The 3.5 mm TRS phones output power rises to 90 mW. THD of both phones outputs improved by up to 10 dB. and uses same output op-amps as ADI-2 Pro now. Finally the output impedance of 3.5 mm TRS was lowered from 2 Ohms to 0.1 Ohms.

Full range capture — Improved Mic & Line Inputs

For the main I/O RME have designed a XLR socket, which integrates seamlessly into the housing and saves space. Two digitally controlled preamps provide individually switchable 48V phantom power. These circuits feature a gain range of 76 dB, adjustable in steps of 1 dB, including a relay-driven PAD, resulting in exceptional EIN (Equivalent Input Noise) performance as well as line overload protection, and enough gain for even the lowest level microphones.

Babyface Pro’s incredibly efficient design almost never requires an external power supply – it’s perfectly stable on USB 3 bus power, and also most USB 2 ports, with no degradation in any technical specification. This makes it perfect for mobile recording, even with a pair of your favourite condenser microphones.

The comprehensive feature set continues with an optical TOSLINK I/O; use as either an ADAT port with SMUX support or SPDIF for sessions up to 192 kHz. In combination with an external ADAT converter, the Babyface Pro fully supports 12 analog inputs as well as 12 outputs, making it ideal for both live and studio multi-track applications. You can plug any instrument, line or high impedance, into Babyface Pro’s jack inputs 3 & 4. Record your guitar on the go, with no additional hardware required. MIDI I/O via an included breakout cable completes the package.

More Pro level Performance with SteadyClock FS

In digital audio, the clock frequency is an essential factor, as it creates the correlation between the audio bits and the time reference. Unfortunately, the clock frequency is not always as stable as desired. The Babyface Pro FS offers the full SteadyClock FS circuit as in the ADI-2 Pro FS for lowest jitter and highest jitter immunity. Excellent performance in all clock modes and High Quality Analog Conversion to hear your mix as it is. Digital format conversion in RME products are done without any loss or degredation,and SteadyClock FS ensures your sonic image will never experience degredation. This helps to optimize recordings and mixes because the soundstage has more depth and clarity.

Mixing & Routing with TotalMix FX & TotalMix Remote

Like all the latest RME interfaces, the Babyface Pro FS also includes the powerful digital real-time mixer TotalMix FX. It allows fully independent routing and mixing of input and playback channels to all physical outputs. Independent stereo submixes plus a comprehensive Control Room section offer unrivalled monitoring capabilities and unsurpassed routing flexibility.

Babyface Pro FS ships with RME’s TotalMix FX, available for Windows and Mac OS X. An iOS version is available as well. This amazingly versatile software allows you to use Babyface Pro in any situation. For example mixing your guitar and vocals to headphones has never been easier. The FPGA-based DSP mixer adds a flexible, 3-band parametric equalizer to all inputs and outputs. The Babyface Pro FS also provides a separate FX send bus for all inputs and software playback channels, feeding two effect engines: Reverb and Echo. Every output channel includes a FX return control for the FX output signal (Effects are not available for operation in stand-alone and iOS mode).

Additionally RME’s latest software, TotalMix Remote, enhances the power of the Babyface Pro FS by enabling remote control via iOS, PC or Mac. With a straightforward set up process — simply enter the IP address of the computer you would like to control with TotalMix Remote and get going — users can quickly adjust any aspect of TotalMix FX on a host system while walking around the studio with their tablet, or from a control room located elsewhere in the facility.

mixing and recording of Drum Machines, Sampler, Synthesizer or external effects with the Babyface Pro

The FPGA-based DSP mixer adds a flexible, 3-band parametric equalizer to all inputs and outputs. Reverb and delay FX are also available. Latest generation low latency AD/DA converters, combined with RME’s unique SteadyClock FS technology, result in exceptional specifications that will satisfy the most demanding of professionals. Combining a huge feature set with sonic excellence and intuitive control, whether for the studio or on the move, the RME Babyface Pro is the most comprehensive and versatile compact audio interface ever built.

Versatile, Portable and Expandable

record a complete band or drum kit

Straight to the core without interference: the reference design of the Babyface Pro leaves nothing to be desired. RME devices are designed to conserve music as it is. Audio signals are passed in their entirety, nothing added, nothing taken. For the new Babyface, the audio circuits have been improved to meet even highest gain levels with best dynamic range. The clever user interface is informative and clearly laid out. It makes access to every feature and configuration mode of the Babyface Pro intuitive and easy to use.

Free Software for all RME Audio Interfaces

RME USB — Transport audio with lowest latency and industry leading stability

As part of RME’s product philosophy, we always further develop and optimize our core technology. RME have paved the way for multichannel audio and were the first to deliver professional performance over USB 2.0. We place a high level of attention on the development of reliable, stable, and regularly updated drivers for our products and an unwavering focus on audio quality. This guarantees your Babyface Pro FS will be never outdated and always updated.

And because RME Audio develops its own interface core, it’s not dependent on 3rd parties for upgrades, modifications or bug fixes, so customers can use latest operating systems without interruption or delay.

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Rmc m60 мультиварка редмонд инструкция
  • Rmc m4502 мультиварка инструкция по эксплуатации редмонд
  • Rm3 tr1 инструкция на русском
  • Rmc 150 redmond мультиварка инструкция
  • Rm35ub3n30 schneider electric инструкция на русском